Meitä suomalaisia ATC-askartelijoita on vaikka kuinka. Tämä on tullut tässä mun vuoden mittasen ATC-innostuksen aikana huomattua. Olen tehnyt vaihtoja aika monen kymmenen ihmisen kanssa ja edelleen löytyy vaikka kuinka uusia harrastajia, joiden blogeihinkaan en ole vielä edes kommentoinut tai edes löytänyt. Hauska nähdä, miten näinkin "tuntematon" harrastus on saanut tuulta purjeisiin ja todella hyvällä vauhdilla. Toisaalta, osalle harrastus on valitettavan lyhytaikainen ja useita aloittaneita on jo lopettanutkin. Harrastuksen hyvänä puolena kuitenkin on se, ettei pitkäkään tauko haittaa, vaan aina voi palata jatkamaan siitä mihin vaikka vuosiakin aikaisemmin jäi.
Se, että meitä ATC-pöhköjä on Suomessa aika paljon tarkoittaa siis Suomen väkilukuun nähden. Voitte varmaan arvata, että esim. USA onkin sitten ihan loputon suo, kun lähtee tekemään vaihtoja. Vaihtajia kun löytyy aina vaan lisää ja lisää ja vieläkin lisää. Onhan se toisaalta todella kiva pitää myös tätä vapaa-ajan sanastoa yllä englannin kielen osalta eikä vain käyttää elektroniikan sanastoa, niin kuin työn puolesta tulee tehtyä. On myös ollut hauska huomata, miten niin moni on luullut mua ihan natiiviksi, kun olen englanniksi foorumeilla kirjotellut. Tunteehan sitä itsensä aika ylpeäksi, kun oma kielitaito on kohentunut lukiovuosien jälkeen aivan järjettömästi. Kyllähän mun englannissa edelleen virheitä on, mutta niin kyllä on niiden äidinkielenäänkin sitä kieltä puhuvien kirjotuksissa. Ääntämisestähän selviäisi heti, ettei kyse ole äidinkielestä, mutta kirjottaessa se ei käykään ilmi niin helposti =).

Tästä kaikesta siis seuraa se, että olen uskaltanut työntää nenäni aika pitkälle ulkomaisille sivustoille. Ranskaakin osaan sen verran, että kyllä mä silläkin jollain foorumilla pärjäisin, mutta en ole vielä sitä testannut tositilanteessa.

Ulkomaisiin vaihtoihin on siis lähtenyt nämä kortit.